Influencer marketing is inmiddels een bekend begrip. Veel bloggers en vloggers zijn zogeheten influencers en verdienen daar geld mee. Wat is influencer marketing én hoe pas ik dit toe? En wat is het verdienmodel precies voor beide partijen? In dit artikel bekijken we influencer marketing vanuit het oogpunt van zowel de influencer als de verkopende partij.
Wat is influencer marketing?
Influencer marketing is ontzettend populair geworden. De zogeheten influencers hebben veel invloed op het gedrag en emoties van anderen. Veel bedrijven zetten deze influencers in. Tegen betaling wil een influencer soms bepaalde producten wel promoten. Ook in ruil voor een gratis product kunnen zij dit soms doen. Echter moet het natuurlijk wel in lijn liggen van de influencer zelf: zowel voor de vlogger of blogger en voor het bedrijf. Deze marketingmethode kan erg effectief zijn, zolang u maar in contact staat met de juiste influencers.
Wie zijn bekende influencers?
Er zijn talloze bekende influencers. Zo heeft het YouTube-kanaal NikkieTutorials ruim tien miljoen abonnees. Ook NiceNienke is een populaire influencer. Als we kijken naar de Nederlandse vlogsters zijn onder andere Monica Geuze, Famke Louise en Teske populaire influencers. Deze dames zijn overigens niet alleen actief als vlogster, maar hebben zich ook alle drie geweid aan de muziekwereld. Daarmee hebben zij hun horizon ook aardig verbreed. Door deze acts zijn hun YouTube-kanalen namelijk alleen maar groter geworden.
Influencers zijn echter niet alleen maar dames. Er zijn namelijk ook verscheidene populaire heren. Vaak zijn zij echter gamers. Hierbij kunt u denken aan Enzo Knol, Dylan Haegens en Gamemeneer. Zo heeft Enzo Knol weleens een deal gesloten Doritos. Hij had een heuse ‘challenge’ bedacht met de Roulette-chips van het merk. Dat was natuurlijk niet voor niets, want veel kinderen kijken naar dit kanaal. Ook deze kinderen wilden deze challenge graag doen. Zodoende werd deze chipsvariant ook erg populair en was het vaak uitverkocht in de Nederlandse supermarkten.
Waarom is influencer marketing zo populair?
Influencer marketing is in de laatste jaren steeds populairder geworden. Bloggers en vloggers hebben namelijk een ontzettend hoog bereik en zijn in de regel ook goedkoper dan televisiereclame. Bovendien kan de boodschap op een bepaalde manier worden overgebracht. De achterban gelooft dit type ‘reclame’ ook sneller dan reclame op de televisie. Het grote netwerk gelooft hun favoriete blogger of vlogger namelijk veel sneller. Het is een unieke kans en werkt in de regel erg goed.
Geloofwaardigheid
Geloofwaardigheid is een belangrijk element van de campagne. Wel zijn er veel volgers die er inmiddels bewust van zijn: de vloggers en bloggers krijgen er betaald voor. Daarom is het belangrijk dat er wel geloofwaardigheid wordt gewekt. U kunt daarom kiezen voor een influencer die maar een beperkt aantal opdrachten aanneemt. Veel influencers zijn daarom zelf ook erg selectief. Een influencer moet bovendien écht achter het product staan. Als dat het geval is, komt het verhaal namelijk zo natuurlijk mogelijk over.
Naamsbekendheid
Deze marketingmethode zorgt vooral voor naamsbekendheid. Het is natuurlijk nog niet een garantie dat mensen het product gaan kopen. Wilt u vooral werken aan uw naamsbekendheid? Dan wordt influencer marketing aangeraden. Houd echter wel rekening met de kosten. Deze kosten lopen sterk uiteen per influencer. Grote influencers zullen immers veel meer rekenen dan een pas startende.
Geschikt voor specifieke branches en niches
Influencer marketing is net zoals bijvoorbeeld linkbuilding geschikt voor meerdere branches en niches. Vaak is het juist ook dé manier om een doelgroep te bereiken, als u onbekend bent bij deze doelgroep. Immers, de vlogger of blogger staat er erg dicht op. Als u verscheidene persona’s heeft, is het wel zo raadzaam om een expert te raadplegen. Uiteraard helpen wij u daar graag mee.
Zijn er ook nadelen?
Influencer marketing klinkt natuurlijk erg positief. Echter kent het ook echt wel nadelen. Niet iedere campagne wordt namelijk een succes. Het succes van een campagne heeft in grote mate te maken met de geloofwaardigheid van de influencer zelf. Ook zal de fit met uw bedrijf meespelen in het succes van de campagne. Het zijn dus meerdere factoren die het wel of geen succes maken.
Vlogger en bedrijf moeten een ‘fit’ hebben
Het is belangrijk dat de vlogger en het bedrijf een fit hebben. Eerder hadden we het al over geloofwaardigheid, maar dit sluit er goed op aan. Een jongen is bijvoorbeeld geen fitgirl én zal daardoor ook minder goed in de doelgroep vallen. Deze fitgirls willen namelijk gewoon een goed voorbeeld zien: een jongedame die er goed uit ziet. Dat maakt het een match.
Steeds meer bedrijven kiezen daarom ook voor kleinere influencers, zodat zij hun risico kunnen spreiden. Bovendien zijn deze influencers vaak voordeliger dan de grotere sterren. Kleine influencers vinden het soms al leuk om ‘iets te verdienen’. Grotere vloggers, zoals Monica Geuze, doen dat natuurlijk niet meer. Daar moeten serieuze euro’s voor betaald worden.
Regelmatig hebben vloggers en bedrijven de plank weleens misgeslagen. Soms werd zowel de vlogger als het bedrijf daar ook minder van. Om die reden is het ook belangrijk om hier goed over na te denken. Gelukkig zijn er speciale agencies die u hierbij kunnen helpen.
Wel of niet kiezen voor influencer marketing?
Als u wilt kiezen voor influencer marketing, is het belangrijk dat u kiest voor een influencer die geloofwaardig overkomt. Ook moet deze vlogger of blogger bij uw bedrijf passen. Bedenk ook zelf of deze marketingmethode wel binnen de strategie past. Wilt u graag weten of dit past binnen uw bedrijf? Dan kunt u natuurlijk vrijblijvend contact met ons opnemen. Wij kijken graag met u mee.
Zelf influencer worden!
Wilt u graag zelf een influencer worden? En daarmee op termijn geld verdienen? Dan heeft u keuze uit meerdere mogelijkheden. Zo kunt u bijvoorbeeld actief worden op YouTube, maar ook kunt u een Instagram-account aanmaken. Via Instagram kunt u namelijk ook veel volgers verwerven. Hoe gaat u te werk? Hieronder leest u een aantal handige tips.
YouTube, Instagram of een combinatie van beide?
De meeste influencers beschikken over zowel een YouTube- als een Instagram-account. U kunt natuurlijk volledig zelf kiezen wat bij u past. Wilt u bijvoorbeeld vooral video’s maken? Dan klinkt YouTube als een gezonde keuze. Bent u daarentegen juist veel bezig met foto’s? Dan is een Instagram-account een geschiktere keuze. Wilt u beide actief doen? Kies dan ook gewoonweg voor beide, maar houd beide wel actief bij. Het kan niet zo zijn dat u van allebei een beetje doet. Maak daarom een goede keuze!
Schrijf een goede bio
Deze tip geldt vooral voor Instagram, maar kan ook belangrijk zijn voor YouTube-accounts. Een goede bio (en profielfoto) zijn de eerste aanspreekpunten voor potentiële volgers. Als dat in eerste instantie al in orde is, zullen zij ook sneller doorklikken. Zorg daarom voor een goede bio en een leuke profielfoto die eveneens herkenbaar is. Voor uw bio is het belangrijk dat u direct duidelijk maakt wie u bent, wat u doet en wat zij kunnen verwachten op uw account. Maak het visueel aantrekkelijk door nog een aantal emoji’s toe te voegen.
Verder kunt u in uw bio eventueel nog een link naar uw website plaatsen. Dat kan niet alleen naar uw homepage, maar kan ook naar een specifieke contentpagina. Veel YouTubers zetten een link op hun Instagram-pagina naar hun meest recente video. Zorg ervoor dat deze klik meetbaar is. Dan weet u ook precies hoeveel bezoekers daadwerkelijk doorklikken naar uw website.
Welk verhaal wilt u vertellen?
U kunt alles wel willen vertellen, maar dat doet de geloofwaardigheid niet ten goede. Daarom is het belangrijk om te kiezen voor een bepaalde niche. Houd daar ook aan vast. Als u allerlei foto’s en video’s plaatst, wordt het al gauw een account met verschillende kleuren en stijlen. U kunt simpelweg geen influencer worden voor tientallen onderwerpen. Maak daarom een keuze, waardoor u geloofwaardig overkomt. Post exclusieve content dat echt bij u past. Maak gebruik van creatieve en inspirerende foto’s, zodat het ook daadwerkelijk interessant is. Zorg hierbij altijd voor een hoge kwaliteit camera. Dat geldt zowel voor video’s als voor foto’s. Dat trekt gewoon meer.
Gebruik (hash)tags voor meer bereik
Op Instagram maakt men gebruik van hashtags. Op YouTube heeft u de mogelijkheid om gebruiken te maken van tags. Deze tags verhogen de zichtbaarheid van uw account of kanaal. Zorg er daarom voor dat u deze slim inzet. Post u deze tags op Instagram en beschikt u over een iPhone? Dan kunt u ook een custom toetsenbord aanmaken. Daarmee kunt u met behulp van een woordcombinatie alle verschillende tags oproepen. Dat werkt natuurlijk wel erg gemakkelijk, want dan hoeft u deze niet steeds opnieuw in te voeren. Uiteraard kan een copy/paste vanuit een notitieblokje ook.
Interactie met uw volgers
Interactie met uw volgers is ontzettend belangrijk. U kunt simpelweg vragen stellen in uw video of onder uw foto. Dat is een erg eenvoudige wijze van communiceren met volgers. Post bijvoorbeeld een foto op vrijdag en vraag wat zij dit weekend gaan doen. Het is belangrijk dat fans uw foto niet alleen leuk vinden, maar ook is het belangrijk dat zij reageren. Vergeet daarom ook niet te reageren op de reacties van uw volgers. Daardoor voelen zij zich gewaardeerd. Bovendien zijn dit ook uw ware fans en daarom zijn zij ook van groot belang voor u. Als u aan de slag wilt met influencer marketing, is het belangrijk dat u voldoende volgers hebt.
Statistieken meten
Als u écht efficiënt aan de slag wilt gaan, is het ook belangrijk dat u de statistieken meet. Daarvoor heeft u data nodig. Zowel Instagram als YouTube biedt daar mogelijkheden voor. Aan de hand daarvan kunt u vaak ook bepalen wanneer u het beste kunt posten. Wanneer zijn uw volgers in de regel online én wanneer zullen zij zorgen voor de meeste interactie? Hoe meer interactie u direct heeft, hoe sneller u gevonden wordt in de topresultaten. Hoe meer zichtbaarheid, hoe meer potentiële fans. Statistieken zijn daarom ook erg belangrijk. Het analyseren daarvan is misschien niet het leukste werk, maar het is wel erg belangrijk om te doen.
Wees uniek
Het is ontzettend belangrijk om uniek te zijn. Als u steeds meer fans krijgt, zult u ook steeds meer gecontacteerd worden door verscheidene bureaus en bedrijven. Zij willen graag een product via uw kanaal promoten. Hier begint influencer marketing pas echt. Ga na of het product echt bij u past, want als u te veel producten ‘aanneemt’ die niet bij u passen slaat u de plank volledig mis. Uw geloofwaardigheid zal daardoor minder worden, waardoor de fans ook afnemen. Blijf daarom authentiek, geloofwaardig en uniek. Soms is het daarom ook belangrijk om bepaalde producten af te wijzen. Het is namelijk ontzettend belangrijk dat dit product in overeenstemming is met uw kanaal.
Wilt u zich aanmelden?
Voor deze marketingmethode werken we samen met een partij die gespecialiseerd is op dit gebied. Zij helpen merken met het management van implementeren van ambities op het niveau van influencer marketing. Er is speciale marketingsoftware ontwikkeld, waardoor er concretere resultaten naar voren komen. Een samenwerking en techniek zijn erg belangrijk voor succes in dit marketinggebied. Bent u een influencer? Neem contact met ons op voor meer informatie.
Hulp nodig met influencer marketing?
Wilt u graag influencer marketing toepassen voor uw bedrijf? Of wilt u misschien zelf influencer worden? Dan kunnen we u daar wellicht wel bij helpen. Wij beschikken namelijk over een groot netwerk van influencers via onze partners. Om die reden kunnen we u zowel helpen met uw marketingcampagne, maar kunnen we u ook groot maken als influencer. We brengen u graag in contact met de nodige partijen. Inmiddels hebben we al talloze succesvolle campagnes geleid en staan we u ook graag bij met een passend advies.
Vindt u dit ook een interessant artikel? Vergeet dit blogbericht dan niet te delen op social media met uw collega’s of partners.