Hoe werkt affiliate platform TradeTracker?

31 januari 2024

Steeds meer mensen houden zich bezig met affiliate marketing. Op deze manier kan je een extra zakcentje verdienen én sommige mensen hebben er zelfs hun beroep van gemaakt. Als je een goed én gevarieerd affiliate platform zoekt, kom je al gauw uit bij TradeTracker. Er zijn duizenden bedrijven aangesloten. Ook grote partijen, zoals HEMA en AliExpress, zijn hier aangesloten. Voor publishers is het dus erg interessant om hier aangemeld te zijn. In dit artikel vertellen wij jou graag meer over de werking van affiliate platform TradeTracker en geven wij jou een aantal handige tips.

Wat is affiliate platform TradeTracker?

TradeTracker is, zoals omschreven, een affiliate platform. Een bedrijf kan zich aanmelden voor affiliate marketing. Een bedrijf is de adverteerder. Je kunt dan gebruikmaken van de software van het platform én van het netwerk aan affiliates (publishers). Je betaalt een bepaald percentage per verkoop aan TradeTracker. TradeTracker verrekent dit vervolgens weer met de publishers. Het voordeel hiervan is, is dat je alleen aan de publishers betaalt als zij een sale of lead genereren. Dat kan bijvoorbeeld via productfeeds, banners of via een productlink.

Aangesloten bedrijven bij TradeTracker

Zoals gezegd zitten er talloze bedrijven aangesloten bij TradeTracker. Enkele populaire bedrijven zijn HEMA, AliExpress, Blokker en Adidas. Dat zijn nog maar een handjevol aanbieders. Er zijn namelijk meer dan 5.000 aangesloten bedrijven. Je kunt je simpelweg aanmelden om het complete aanbod aan aangesloten bedrijven te bekijken. De verschillende adverteerders bepalen zelf welke promotiemiddelen zij aanleveren. Soms bestaat dit alleen uit productlinks en banners, maar er zijn ook voldoende aanbieders die productfeeds leveren. Daarover lees je verderop in dit artikel meer.

Hoe kan ik mij aanmelden bij TradeTracker?

Aanmelden bij TradeTracker is een fluitje van een cent. Je kunt naar de website navigeren en je kunt je hier aanmelden als publisher. Je kunt je aanmelden met een e-mailadres, maar je kunt ook kiezen voor een social login. Zo kan je je onder andere aanmelden via Google, Facebook, LinkedIn of Microsoft Live. In slechts een aantal stappen kan je je gemakkelijk en snel aanmelden.

Gedurende het stappenplan zal je al wel een website moeten invullen. Je zult dus al wel iets online moeten hebben staan tijdens je aanmelding. Het kan dus lonen om alvast een domeinnaam en een website klaar te hebben staan. Een blog of een vergelijkingsite is voldoende.

TradeTracker zal je aanvraag vervolgens controleren. Over het algemeen wordt je account snel gekeurd. Je zult ook niet zomaar afgekeurd worden door het platform. Wel zullen sommige adverteerders je mogelijk afkeuren in een later stadium, maar daarover later meer.

Hoeveel websites kan je aanmelden?

Tijdens het aanmeldproces kan je direct een website aanmelden. Als je je account echter eenmaal aangemaakt hebt kan je ook nog andere websites aanmelden. Je hoeft dus niet steeds aparte accounts te maken voor iedere website. Als alle websites behoren tot hetzelfde KvK-nummer, is dat ook de beste manier. Je zult wel iedere website apart moeten laten keuren door het platform. Ook wanneer je het hobbymatig doet, dus zonder KvK-nummer, kan je de websites toevoegen aan hetzelfde account. Je hoeft dus niet per se een bedrijf te hebben als je handelt via TradeTracker.

Aanmelden voor affiliate programma’s

Het doel van TradeTracker is natuurlijk het promoten van andere websites. Je zult jouw eigen website daarom moeten aanmelden voor een affiliate programma van een adverteerder. Het is natuurlijk belangrijk dat deze aanbieder past bij jouw website. Promoot jij bijvoorbeeld huishoudelijke artikelen in jouw blog? Dan kan de Blokker bijvoorbeeld een goede keuze zijn. Promoot jij energie? Dan kan het lonen om je aan te melden bij Hallostroom.nl. Zo zijn er natuurlijk talloze aanbieders die passen bij bepaalde content.

Via het platform kan je simpelweg zoeken naar een bepaalde aanbieder. Zodra je deze gevonden hebt, kan je je gemakkelijk aanmelden. Zorg ervoor dat je de juiste website aanvinkt als je je aanmeldt.

Bij ieder programma zal je bepaalde data kunnen terugvinden. Deze data zijn erg interessant, want hier staat onder andere hoeveel commissie je zult ontvangen bij een lead of sale. Dit kan een vast bedrag zijn, maar dit kan ook een percentage zijn. Bij webshops zal het vrijwel altijd een percentage zijn. Als je een consument aanmeldt bij een energiemaatschappij zal je hiervoor doorgaans een vast bedrag krijgen.

Verder kan je nog zien welk type attributiemodel de adverteerder hanteert. Hier lees je meer over beloningen welke worden uitgekeerd aan de publishers.

Weet je niet precies voor welk bedrijf je je wilt aanmelden? Je kunt ook filteren op categorie. Daarmee vind je direct een flink overzicht van bedrijven uit de categorie waarin jij wilt promoten.

Goedgekeurd worden voor affiliate programma’s

Als je je aanmeldt bij een affiliate programma zal je, in de meeste gevallen, eerst nog goedgekeurd moeten worden. Sommige aanbieders werken met een automatische goedkeuring, maar de meeste partijen doen dit niet. Bij handmatig goedkeuren zal een medewerker van de adverteerder eerst jouw website bekijken. Soms duurt het een dag of een aantal dagen voordat je goedgekeurd wordt. Echter zijn er ook wel voorbeelden waarbij het enkele weken kan duren. Dat verschilt enorm per aanbieder. Je zult een e-mail ontvangen als je wel of niet goedgekeurd bent. Ook kan je het zien aan het groene vinkje binnen jouw TradeTracker-account.

Soms zal je website worden afgekeurd. Dat kan verschillende redenen hebben. Soms past jouw website niet bij een adverteerder of soms heeft de adverteerder al te veel publishers en willen zij er op dat moment niets bij. Je kunt de reden natuurlijk wel altijd opvragen bij de adverteerder. Eventueel kan je dan verbeterpunten doorvoeren waardoor je mogelijk vooralsnog wordt geaccepteerd.

Zijn er kosten verbonden aan TradeTracker?

Publishers kunnen geheel gratis gebruikmaken van het platform. Voor de aanmelding betaal je dus geen fee en ook kan je de programma’s binnen het platform helemaal gratis gebruiken. Adverteerders betalen daarentegen wel een bedrag. Daarnaast zullen de adverteerders ook commissie moeten afstaan aan het platform. Dat is dan ook het verdienmodel van TradeTracker.

Hoe frequent krijg je uitbetaald bij TradeTracker?

De uitbetaling bij TradeTracker laat altijd even op zich wachten. Dat is niet om jou te klieren, maar dit heeft een belangrijke reden. Er is een retourtermijn van 30 dagen, waardoor de commissie pas na deze 30 dagen naar jou kan worden overgemaakt. Echter duurt het vaak nog langer dan deze gestelde 30 dagen. Bepaalde adverteerders doen er bijvoorbeeld lang over om de commissie goed te keuren. Je kunt soms daarom wel maandenlang wachten voordat je de commissie daadwerkelijk overgemaakt krijgt. Bovendien is er een uitbetalingsdrempel van 25 euro. Als je minder dan 25 euro hebt verdiend, zal je dit nog niet uitbetaald krijgen. Dat is voor nieuwe publishers misschien even vervelend, maar zodra jouw website leuke commissies gaat genereren zal je natuurlijk voldoende uitbetaald gaan krijgen.

Review van affiliate platform van TradeTracker

Bij Increasy maken wij al jarenlang gebruik van het affiliate platform. Wij gebruiken onder andere productfeeds, maar runnen ook diverse blogs voor onze adverteerders. Over het algemeen zijn wij erg tevreden. Er zijn namelijk behoorlijk veel adverteerders waar je uit kunt kiezen en je kunt je website gemakkelijk aanmelden.

Echter zijn er ook zeker een aantal nadelen. Zo zijn er regelmatig adverteerders die wisselen van affiliate platform. Eerst zit men bij TradeTracker en vervolgens bij Daisycon. De links die je eerder hebt aangemaakt zullen dan niet meer werken en dat moet je vervolgens weer aanpassen. Ieder platform zit natuurlijk met ditzelfde probleem, dus het is geen nadeel dat je specifiek aan TradeTracker kan koppelen.

Over het algemeen is dit platform echter het meest ge-update platform van allemaal. Een goed alternatief is ook Awin. Dit is een zeer groot platform en deze werkt ook heel goed.

TradeTracker tips

Wil je graag een extra zakcentje verdienen via TradeTracker? Of wil je er graag jouw beroep van maken om affiliate websites te runnen? Dan is het natuurlijk belangrijk dat je je zaken goed in orde hebt. Daarom geven wij jou nog een aantal tips voor het runnen van een kwalitatieve website.

Zorg voor een goede website

Als je je ergens wilt aanmelden is het belangrijk dat je een goede website hebt. Meld je website daarom niet zomaar aan als er nog onvoldoende content op staat. Zorg ervoor dat er in ieder geval een beetje content op staat en zorg voor een leuke lay-out en een logo. De kans dat je geaccepteerd wordt, is dan veel groter.

Bouw een relatie op met de adverteerder

Je hebt altijd de mogelijkheid om contact op te nemen met een adverteerder. Op die manier kan je een relatie met elkaar opbouwen. Wil de adverteerder bijvoorbeeld bepaalde artikelen wel graag zien op jouw website? Wellicht kan je dan om input vragen. Een adverteerder kan bijvoorbeeld meer vertellen over hun USP’s en de bestverkochte producten. Je kunt dan gerichter promoten en zodoende ook meer commissie opstrijken. Dat is een win-winsituatie voor beide partijen.

De juiste branding

Als publisher wil je een bedrijf natuurlijk op de correcte manier promoten. Je zult daarom rekening moeten houden met hun branding. Schrijf de naam van het bedrijf op de correcte manier op. Wist je bijvoorbeeld dat het bedrijf ‘fonQ’ vaak verkeerd geschreven wordt? Ook bol.com schrijf je met een kleine letter (midden in een zin). Aan het begin van de zin schrijf je de ‘B’ wel weer met een hoofdletter. Het zijn kleine details die jouw website perfect maken.

Controleer je links regelmatig

Soms zal een link niet meer functioneren. Een adverteerder kan ermee gestopt zijn of de pagina op de website van de adverteerder bestaat niet meer. Loop de links daarom zo af en toe even langs. Je wilt natuurlijk niet dat je jouw bezoeker naar een foute pagina stuurt. Via de software van TradeTracker kan je overigens ook dode links inzien. Dat maakt het aanpassen alweer een stukje gemakkelijker.

Laat productfeeds automatisch updaten

Heb je een website met productfeeds? Deze kan je deze automatisch laten updaten door middel van een cronjob. Jouw website kan dan bijvoorbeeld iedere nacht automatisch ge-update worden. Dat scheelt jou weer veel handmatig werk en de prijzen en producten zijn op die manier altijd up-to-date. Als dit niet up-to-date is, zal een bezoeker al snel afhaken op de productpagina en zal er vervolgens dus geen sale volgen (en dus geen commissie voor jou).

nieuwe content

Schrijf regelmatig nieuwe content

Wil je graag dat jouw website goed gevonden wordt in Google? Zorg er dan voor dat je met enige regelmaat nieuwe content schrijft voor op jouw website. Dat is voor Google prettig, maar ook voor jouw bezoekers. Wist je dat je zelfs apps hebt zoals OneSignal? Hiermee kan je notificaties tonen voor jouw bezoekers. Zodra jij een nieuw artikel online zet, zullen jouw voormalige bezoekers hiervan een notificatie krijgen (als zij de pop-up geaccepteerd hebben). Je zult dan direct veel bezoekers krijgen die allemaal via jouw link iets kunnen aanschaffen.

Zorg voor kwalitatieve backlinks

Wil je graag goed blijven scoren in Google? Dan is het belangrijk dat je voldoende relevante backlinks hebt. Heb je hier hulp bij nodig? Increasy is expert op het gebied van backlinks. Wij beschikken over een breed netwerk van websites, waardoor wij in iedere branche backlinks kunnen verzorgen. Zo wordt jouw website goed gevonden en kan je leuke commissies gaan verdienen.

Vragen over dit artikel?

Heb je nog vragen over affiliate platform TradeTracker? Dan kan je natuurlijk altijd even een berichtje sturen. Voor technische vragen of het platform of voor vragen over een adverteerder, kan je het beste even contact opnemen met TradeTracker of de adverteerder zelf. Wil je daarentegen even sparren over je website? Dan kan je natuurlijk gerust een berichtje sturen. Wellicht kunnen wij jou wel ergens bij helpen; of het nu gaat om vrijblijvend advies, backlinks of leuke blogs voor op jouw website.