In 2021 komt Google met de langverwachte Page Experience Update. De uitrol hiervan werd oorspronkelijk al in 2020 verwacht, maar is uitgesteld tot waarschijnlijk de eerste helft van 2021. SEO experts vermoeden dat deze update het Google algoritme flink zal opschudden. Wat kun je volgens SEO specialisten nu precies verwachten van deze update? En welke stappen kun jij ondernemen zodat je de concurrentie voor blijft? Lees hier waar je allemaal op kunt letten om in te spelen op deze update.
Wat is Google Page Experience?
Google Page Experience is feitelijk niet anders dan gebruikersvriendelijkheid van een bepaalde pagina van jouw website, welke natuurlijk deel uitmaakt van de algehele user experience (UX). Het verschil tussen Page Experience en User Experience? Page Experience gaat enkel om één specifieke webpagina, maar User Experience betreft de gehele website. Als je met de page experience van jouw website aan de slag wilt, wil je natuurlijk graag weten waar je precies op moet letten.
Core Web Vitals
Goed om te weten is dat de kern van de Google Page Experience update bestaat uit de zogeheten Core Web Vitals. Deze bestaan uit drie onderdelen:
- Largest Contentful Paint (LCP): ook wel de laadtijd. Zorg ervoor dat je pagina binnen 2,5 seconden laadt, anders kan het inhouden dat je ranking in Google negatief wordt beïnvloed.
- First Input Delay (FIP): deze metric kijkt naar hoe snel jouw website reageert op een actie van de gebruiker. Denk hierbij aan het klikken op een bepaald element op jouw webpagina, maar ook scrollen. 100ms is volgens experts de grens voor deze metric.
- Cumulative Layout Shift (CLS): ofwel de visuele stabiliteit. Hiermee wordt gemeten in hoeverre elementen op jouw website verspringen bij het laden van de pagina. Logischerwijs zorgt het verspringen van tekst of elementen voor een slechtere page experience. Denk maar aan de momenten waarop je ongewild op een pop-up klikt – onwenselijk, ook volgens Google.
Naast de Core Web Vitals zijn er meer factoren die meespelen in dit ranking algoritme:
- Experience op mobile: steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon voor het browsen. Google is zich hier ook van bewust, en zal daarom de gebruiksvriendelijkheid van jouw website voor mobiele gebruikers steeds belangrijker vinden.
- Veiligheid voor de gebruiker: net als jouw websitebezoekers is Google niet te spreken over onveilige webpagina’s. Zorg er dus voor dat jouw website vrij is van malware en spyware, maar ook onjuiste informatie.
- Google waardeert het wanneer jouw pagina’s gebruikmaken van https in plaats van http. Ook dit vergroot namelijk de veiligheid en privacy van de gebruiker.
- Intrusive interstitials: oftewel, in hoeverre wordt de gebruiker geconfronteerd met ongewenste advertenties en pop-ups? Zorg ervoor dat zo min mogelijk elementen de gebruiker in de weg zitten bij het lezen van jouw content. Normale banners en de gebruikelijke cookie disclaimer zijn geen probleem in de ogen van Google, maar zoek niet de grenzen op met een willekeur aan storende elementen.
Welke tools kun je gebruiken om de Core Web Vitals te meten?
Ben je benieuwd of jouw webpagina’s voldoen aan de eisen van de eerder genoemde Core Web Vitals? Er zijn verschillende online tools waarmee je deze kunt meten. Zo kun je voor elk van jouw webpagina’s bepalen of je nog aanpassingen dient te doen op dit gebied. De volgende drie tools raden wij aan:
GTmetrix.com
Deze gratis tool geeft jouw webpagina een oordeel wat betreft de score op de Core Web Vitals en nog veel meer metrics. Een grote plus van deze tool is dat het tips geeft hoe jij jouw webpagina’s kunt optimaliseren zodat deze sneller laadt en gebruiksvriendelijker wordt. GTmetrix kent ook een betaalde versie, maar de gratis versie is al uitgebreid genoeg om mee te werken.
Google Pagespeed Insights
Google Pagespeed Insights geeft je evenals GTmetrix een score voor verschillende elementen van de Page Experience. Bijkomend voordeel van deze tool is dat deze je ook een oordeel geeft in hoeverre jouw webpagina prettig functioneert op mobile. Zeker met het oog op de toenemende relevantie van de mobile experience is Google Pagespeed Insights een nuttige tool.
Google Lighthouse
Veel Search Engine Optimalisation (SEO) experts zijn te spreken over Google Lighthouse. Vooral de diepgaande analyse wordt geroemd. Met Google Lighthouse ben je in staat om alle belangrijke technische aspecten van je webpagina te analyseren. Geen detail zal je ontgaan, en dat is een prettige gedachte wanneer je de techniek van je website wilt verbeteren.
5 stappen om de Core Web Vitals Score te verbeteren
Hoe kun je nu werken aan jouw Core Web Vitals? De onderstaande 5 tips geven je handvatten om met deze metrics aan de slag te gaan.
1: Zorg voor snelle servers
Jouw site is zo snel als jouw servers het toelaten. Stap dus eventueel over op een betere server om de laadtijd en reactiesnelheid van jouw website te verbeteren.
2: Let op de visuele elementen
Een webpagina kan er weliswaar prachtig uitzien dankzij de nodige visuele elementen, maar deze kunnen ook de laadtijd negatief beïnvloeden. Compressie van afbeeldingen kan in dit geval uitkomst bieden, zonder dat je inlevert op visuele kwaliteit. Ook kun je een kritische blik werpen op de hoeveelheid visuele elementen op je webpagina’s, en eventueel hierin snijden.
3: Optimaliseer de mobile experience
Het is al eerder aan bod gekomen: zorg ervoor dat webpagina’s geoptimaliseerd zijn voor wie deze bezoekt via een mobile device. Met Google Pagespeed is het bijvoorbeeld mogelijk om te onderzoeken of dit het geval is. Investeer absoluut in een optimale mobile experience, gezien dit steeds belangrijker wordt in het Google algoritme.
4: Maak je webpagina’s veilig
Wellicht overbodig om te vermelden, maar werk aan de veiligheid van jouw webpagina’s. Een firewall is een eerste noodzakelijkheid. Maak gebruik van https in plaats van http, zodat de gebruiker versleuteld kan navigeren op jouw website. En zorg er natuurlijk voor dat de website vrij is van malware en dubieuze content.
5: Rustig aan met pop-ups
Werp een kritische blik op het gebruik van pop-ups op jouw webpagina’s. Voorkom dat de gebruiker verhinderd wordt bij content te komen. Kleine banners moeten geen probleem zijn; paginagrote pop-ups kunnen dat echter wel zijn.
Conclusie
Je weet nu wat de Google Page Experience Update zal inhouden. Nu is het tijd om hierop in te spelen zodat je jouw posities in de zoekmachine resultaten veilig stelt. Een proactieve houding is hierbij zeker aan te raden. Onderneem nu actie, zodat je niet achter de feiten (lees: jouw concurrenten) aanloopt.
Er zijn diverse tools om de core web vitals in kaart te brengen. Zorg dat voor eind april je een score boven de 90 op GTmetrix.com scoort. Doe dit niet reactief, maar proactief.
Belangrijk om te benoemen dat factoren als linkbuilding, On-page content en de overige technische inrichting van een website naar alle waarschijnlijkheid zwaarder wegen dan de Page Experience Update, maar dit wel meer dan enkele procenten op het geheel gaat meetellen.